Asbest is een materiaal dat vroeger veel in de bouw werd gebruikt. Sinds 1998 is het verboden om asbesthoudende materialen te produceren, te verhandelen of te hergebruiken. In woningen en gebouwen die vóór 2001 werden gebouwd of verbouwd zijn er mogelijk asbesthoudende materialen aanwezig.
Hierbij een overzicht waarin asbest in en rondom de woning vaak voorkomt:
Verkoopt u een gebouw van vóór het jaar 2001? Dan is een asbestattest verplicht.
Het asbestattest bevat informatie over asbest in het gebouw en toetst of het asbestveilig is.
Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.
Hoe gaan we te werk om zo’n attest op te stellen?
Aanvraag en voorbereidend onderzoek
Contacteer ons eenvoudig via mail of telefoon. We bezorgen u zo snel mogelijk de offerte en/of opdrachtformulier om in te vullen. Bij akkoord wordt een datum en tijdstip voor plaatsbezoek vastgelegd.
Bezorg ons zoveel mogelijk informatie over de woning, zoals bouwjaar en bouwplannen. Zo kunnen wij reeds de nodige opzoekingen doen.
Plaatsbezoek
Er wordt onderzocht waar zich in en rond het gebouw asbestverdachte materialen bevinden. Omdat we een kwalitatief en correct attest willen afleveren neemt dit toch een 2-tal uur in beslag. Asbestverdachte materialen worden van nabij geïnspecteerd en indien nodig worden stalen genomen die door een erkend labo worden geanalyseerd. In samenspraak met de eigenaar wordt de plaats van de staalnames bepaald. Bij bvb. pleister zorgen we steeds voor fixatie en vullen wij gemaakte gaten terug opnieuw op.
Tijdens het plaatsbezoek worden ook indelingsplannen aangemaakt met verwijzigen naar asbestmateriaal; alsook overzicht- en detailfoto’s worden genomen.
Opmaak en afleveren van het asbestiventarisattest
Na ontvangst van de laboanalyse wordt het attest opgemaakt volgens het huidige inspectieprotocol. Het attest wordt u overgemaakt binnen de week na het plaatsbezoek.